Поради Читайлика




          Василь Сухомлинський зазначав, що читання - джерело духовного збагачення, яке  не зводиться до вміння читати, а з цього вміння починається.
           

         Книги - наші найкращі друзі. Вони не підведуть, не зрадять, порадять, як вчинити і що сказати, тому що вони розумні, мудрі. Читай хороші книги, люби їх і у тебе в житті все буде виходити якнайкраще! Однак не забувай, що читання - одна з найважливіших, необхідних і серйозних робіт, яка вимагає уміння й майстерності.

Як працювати 
з навчальною книгою:

1.    Для ознайомлення із загальним змістом книги необхідно прочитати:
а) титульну сторінку – прізвище автора, заголовок, рік видання;
б) анотацію (коротку інформацію про книгу), вміщену на зворотному боці титульної сторінки;
в) передмову або вступ.
2. Під час читання:
а) звернути увагу на назви окремих розділів, частин, параграфів   тощо;
б) вдумливо ставитися до слів і словосполучень, виділених    різними шрифтами (курсивом,  р о з р я д к о ю, жирним та ін.);
 в) з’ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників та енциклопедій;
 г) звернути увагу на посилання (позначається зірочкою* або цифрою 1) одразу ж уважно прочитати пояснення (внизу сторінки).
3.    Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:
а) поділити прочитаний матеріал на частини, виділити в них найголовніше;
б) скласти план, тематичні виписки, тези або конспект
Не читай всі книги на один лад!
 Спосіб читання повинен відповідати меті, яку ти перед собою поставив.

Види читання:

1.    Читання-перегляд.
Дає загальне уявлення про зміст книги за допомогою: титульного листа, анотації, заголовку книги, змісту, передмови, післямови.
2.    Повне читання.
Уважно прочитують увесь текст, але при цьому не роблять ніяких записів.
3.    Вибіркове читання.
          Зосереджено читають лише окремі місця
4.    Поглиблене читання.
Уявляють та засвоюють прочитане, роблять виписки, обмірковують повчальне значення книги
При читанні художніх творів
- Читай уважно, зосереджено, нічого не пропускаючи.
- Осмислюй прочитане, перечитуй ще раз епізоди, які тебе схвилювали.
- Уявляй зображені автором картини.
- Співпереживай разом з героями книжки.
- Стеж за мовою, зверни на особливості будови твору.
- Не читай швидко, поверхово, "ковтаючи" слова - таке читання послаблює пам'ять
При читанні для самоосвіти

1.  Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті! Ставитись до нього треба серйозно.
2.  Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, читай уважно, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.
3. Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
4. Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй цілі фрази, речення.
5. Для свідомого сприймання прочитай передмову; перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
6. Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй обміркувати все самостійно.
7.  Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
8. Найцікавіше запам’ятай. Порівняй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
9.  Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події.
10. Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.
11.Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.


Як написати відгук про книгу

 Відгук – це ваша власна думка про зміст книги, ваша оцінка прочитаного
Етапи роботи на відгуком
1. Вдумливо прочитайте книгу, обміркуйте її зміст.
2. Обов’язково вкажіть автора і назву книги.
3. Визначте тему й основну думку твору.
4. Де і коли відбуваються зображені у ньому події.
5. Запишіть, які епізоди викликали у вас найсильніші враження.
6. Вкажіть, що сподобалося, а що ні.Чому?
7. Напишіть про героїв книги, їхні вчинки, цікаві випадки.
8. Зверніть увагу на мову твору, оформлення книги.
9. Вкажіть, чим збагатив вас твір, над яким питанням змусив задуматися, чи допомогли вам під час читання ілюстрації.
10. Виберіть форму вашого відгуку (лист до товариша, до автора твору, лист у  видавництво, стаття в газету).
11. Подбайте, щоб у заголовку було виражено основну думку
                                 
                                                      Як самостійно працювати з підручником
  • Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст.
  • Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.
  • Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
  • Поділи подумки текст на частини і знайди основну думку.
  • Читаючи текст, пов'язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.
  • Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
  • Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного.
  • Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
  • Привчай себе до самоконтролю: обов'язково перекажи заданий матеріал, спочатку по частинах, а потім у цілому весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.
  • Завжди виконуй домашні завдання.
  • Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй з підручником систематично і наполегливо.
Висловлюючи думку під час уроку:
1.          з'ясуй, що треба довести
2.          визнач важливість цього
3.          вислови власну позицію
4.          доведи й аргументуй свою думку

Щоденник читача
Автор                __________________________________________
Назва                __________________________________________
Жанр                 __________________________________________
Головні герої __________________________________________
Хто з героїв найбільше сподобався, чому? ____________________
Нові слова та вислови, їх пояснення ________________________
Головна думка твору  ____________________________________
Чому навчив тебе твір?  __________________________________
Намалюй ілюстрацію до твору

Порада батькам




Немає коментарів:

Дописати коментар